Store endringer i bilmarkedet gjør at bransjen må tenke nytt. Bruktbilselger Per Rønning flytter til mindre lokaler, og sper på driften med salg av elsykler.
På Grorud i Oslo forbereder bruktbilselger Per Rønning i Pers Bil as å omstrukturere driften fullstendig etter 30 år i bransjen, de ti siste årene i samme lokale. Rønning har funnet ut at de 750 kvadratmeterne han disponerer ikke passer til virksomheten lenger.
– I fjor omsatte jeg for ti millioner kroner, men tapte likevel penger. Når jeg nå flytter, sparer jeg over en million i årlige leieutgifter. Det er da noe, sier Rønning, som flytter til et langt mindre butikklokale.
I 2017 fikk Rønning nok et ben å stå på, da han fikk forhandleravtale på et elsykkelmerke. Han skal fortsette med elsykler, og mulighet for kjøpe elsykkel med bil som innbytte.
– Jeg vil fortsatt ha noen titalls biler på lager, men bildelen vil bli mer meglingsbasert. Mye av dette gjøres for å stå imot de store endringene i bransjen. Vi er inne i en ny tid og jeg velger å kutte kostnader, sier Rønning.
Pers Bil økte omsetningen med over 40 prosent fra 2016, og omsatte for drøye ti millioner kroner i 2017, men gikk altså likevel med underskudd. Selskapet selger flere biler, men tjener mindre penger for hver bil det klarer å selge.
– Det selges dyrere biler som øker omsetningsstørrelsen, men marginene er mindre. Nå selger vi bilen for kundene, før kjøpte vi bilen og hadde større avanse, sier Rønning.
– Betyr det at det er billigere å kjøpe bil nå?
– Det stemmer. Det er mye fossilbiler som skal byttes ut, som har hatt et relativt stort prisfall, og er gunstige å kjøpe for kunde, sier Rønning.
Til tross for at det aldri før har vært omsatt flere brukte biler i det norske markedet, tjener bransjen mindre enn før.
Marginene faller i bruktbilbransjen
Over 560.000 person- og varebiler skiftet eier i 2017. I tillegg ble det bruktimportert drøyt 22.000, viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.
En gjennomgåelse Bilbransje Media as har gjort av regnskapene til i alt 541 bruktbilforretninger med en omsetning på over to millioner kroner i fjor, viser at omsetningen økte kraftig, samtidig som marginene falt. Til sammen omsatte disse forretningene for 17 milliarder kroner i 2017, en vekst på over 17 prosent fra året før. Samlet driftsresultat ble 430 millioner, noe som ga en driftsmargin på 2,5 prosent. Det er en vesentlig nedgang fra 2016, hvor marginen var på tre prosent.

– Hva tror du er årsakene til de dårlige marginene?
– Privatleasing er en faktor. Folk skal på død og liv ha nye biler. Kundene er blitt veldig skremt og oppspilt av bompengesystemet spesielt rundt Oslo. Det fører jo til at mange kunder tenker at nå må vi skaffe elbil, for å spare en femtilapp i bomringen, sier Rønning.
Som DN tidligere har skrevet, sliter også autoriserte merkeforhandlere med inntjeningen. Rønning ser en ny endring i dette markedet.
– Det er også slik at merkeforhandlere har lagt om løpet sitt og begynt å fokusere på bruktbiler selv. Dette er jo selvfølgelig en fornuftig omlegging for merkeforhandlerne, men gjør at vi også får mindre volum som gjør det mindre lønnsom å drive i såpass kostbare lokaler, sier Rønning.
Dette bekreftes også av Toyota Norge.
– Ja, det kan vi si stemmer. Vi har mer fokus på bruktbiler, fra vår side. Det er en viktig del av omsetningen for våre forhandlere som har tatt steg de siste årene, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.
De små minst lønnsomme
Regnskapstallene viser at det er store variasjoner innad i bransjen, men sett under ett er det de minste bruktbilforretningene som sliter mest med lønnsomheten. Forretningene med omsetning under ti millioner kroner hadde i fjor en samlet resultatmargin på én prosent, mot 3,3 prosent i 2016. Til tross for at to av tre bruktbilforretninger økte omsetningen, gikk nær en tredel med underskudd i 2017 og 13 prosent av dem gikk ut av året med negativ egenkapital.
Orginalt publisert av http://dn.no (https://www.dn.no/motor/bruktbil/regnskap/resultater/tjener-mindre-pa-bruktbil-sper-pa-med-elsykler/2-1-500231)