Ja, noen har sågar solgt bilen og klarer seg kun med elsykkel, sier Per Rønning fra Tynset, som driver Pers Bil & Sport i Oslo.
– Jeg var vel egentlig litt forut for min tid. Samtidig må man være litt fryktløs som gründer, smiler Per Rønning (53) fra Tynset.
Mange kjenner ham som selveste kongen av bruktbiler. Men Per har i alle år også vært glad i å sykle.
Våren 2017 begynte han så smått å selge elsykler, og da av den typen som skulle kunne erstatte privatbilen og brukes året rundt.
Han solgte noen sykler også, det var ikke det. Men at det tok av helt? Det kan man vel ikke si at det gjorde.
Meget magert budsjett
Samtidig gikk bruktbilsalget ned. De mest populære dieselbilene ble stående, og i januar 2020 måtte Per ta et møte med banken, etter å ha tapt mye penger.
– Jeg satt vel med hodet delvis under bordplata, for dette så virkelig ikke bra ut. Vi satte opp et meget magert budsjett for 2020, der målet var å gå i null eller et aldri så lite pluss, sier Per sjøl.
En drøy måned senere stengte Norge på grunn av koronasituasjonen. Og alt ble snudd på hodet.
Alle skulle ha sykkel
– Markedet eksploderte i mars 2020. Det er ingen annen måte å si det på. Alle skulle ha ny sykkel eller få reparert den de hadde, og de skulle ha det ordnet på dagen. Folk ble jo frarådet å ta kollektivtransport, og da måtte de finne et alternativ.
– Jeg har aldri vært noen sykkelreparatør. Men siden dattera mi, Petra (13), sykler aktivt, har jeg skrudd litt for henne. Nå måtte jeg bare kaste meg ut i det og åpne sykkelverksted i tillegg til salget, smiler Per.
Bratt læringskurve
Han innrømmer at det har vært en bratt læringskurve. Men det har også vært ei artig og givende tid med en enorm etterspørsel etter sykler. Det har nesten vært vanskelig å få tak i nok sykler og deler, for store deler av verden har opplevd den samme interessen.
– Det artigste er å se hvor fornøyde folk blir! Det åpner seg en helt ny verden for mange. Jeg har fått tilbakemeldinger fra foreldre som skal hente i barnehagen, som sier at de nå er kvitt hverdagsstresset. For med bil i Oslo aner du aldri hvor lang tid den turen vil ta. Men tar du sykkelen, vil det alltid ta det samme kvarteret eller halvtimen. Flere har også latt elsykkelen erstatte bilen, sier Per.
Byttet inn bilen
Grete Mathiesen fra Manglerud er en av dem. Hun byttet nylig inn dieselbilen sin i en elsykkel. Både hun og mannen har hatt hver sin bil, men etter hvert ble den ene bare ble stående.
– Jeg har hatt gåavstand til jobb før. Men nå skal vi trolig bytte lokaler, og da sto valget mellom bane eller sykkel, sier Grete til Nordstrands Blad. Hun synes det er dyrt å ha bil i Oslo. Det å skulle parkere nær jobben kan også være krevende. Og den oppfatningen er hun ikke alene om.
– Stadig flere oppdager at elsykkel er et godt alternativ både for å komme seg til og fra jobb, men også på fritida. Med en elsykkel kan alle komme seg ut på tur, og du opplever ting på en helt annen måte enn i bil, sier Per og formelig stråler av iver.
SKAL TIDLIG KRØKES: Petra har allerede solgt et par sykler og lærer hvordan hun skal mekke på sykkelen sin av pappa. Foto: Privat
Hadde ikke trua
Nå, ja, like entusiastisk overfor elsykler har han nå ikke alltid vært.
– Nei, dette hadde jeg ikke trua på! Jeg husker at jeg skulle ut på tur med ei dame jeg hadde et godt øye til. Jeg på vanlig sykkel og hun på elsykkel. Det gikk greit lenge, men etter en lang bakke begynte jeg å bli sliten. Samtidig viftet hun bare med håret, smilte og dro ifra! Åh, den var tung å svelge!
– Men etter det måtte jeg jo bare prøve elsykkel sjøl. Og nå kjenner jeg igjen det smilet. Jeg kaller det elsykkelgliset, ler Per.
Har ikke angret
Å være elsykkelprofet i eget land skulle imidlertid ikke være så lett i starten.
Per kviet seg da også for å kontakte mulige samarbeidspartnere, for hva om de syntes at han var helt på jordet? Bare det å skulle bytte ut bilen med sykkel, kunne jo oppfattes som høl i hodet?
– Men første reaksjon var «skikkelig kult!» Så jeg fikk støtte av flere. Og sjøl om det har sett mørkt ut undervegs, har jeg sjøl syntes at ideen har vært så god. Så jeg har ikke kunnet gi meg heller.
– Etter hvert som etterspørselen etter bruktbiler dalte, ble jeg mer eller mindre tvunget til å gå all in og ikke tvile på sykkelsatsingen. Men det har jeg ikke angret på én dag, sier han.
FOR TRE: Denne elsykkelen er blant det nyeste på markedet. Den har plass til to barn, pluss en voksen, og er ypperlig når du skal hente i barnehagen. Foto: Hardrocx
Litt som Pippi
Tynsetingen kjenner kun til én annen i landet som kombinerer salg av bil og sykler. Sjøl selger Per fortsatt noen biler, men det er langt mindre enn før. Men med tre bein å stå på, bilsalg, sykkelsalg og verksted i like store deler, fungerer det bra.
– I dag driver jeg nok i praksis en mer sykkel-/sportsbutikk enn bilsalg. Jeg har faktisk begynt med litt skiservice også. Det kunne jeg virkelig ikke på forhånd, så jeg følte meg litt som Pippi. Du vet, «dette har jeg ikke gjort før, så det går sikkert bra.» Men man må jo bare prøve, sier Per, som synes det er helt topp med en variert arbeidsdag.
– I går solgte jeg først en firehjulstrekker til 500.000, før jeg skifte kjedet på en sykkel på verkstedet. Jeg vet aldri hva dagen vil bringe, og det er artig!
Pilene peker oppover
Per snakker i dag akkurat like lidenskapelig om elsyklene som han i yngre år snakket om biler. Men så er da også lidenskapen noe av den store drivkraften for ham. Når du har hobbyen som jobb, ja, da teller man ikke innsatsen i timer. Og det er kanskje like greit, for det er ikke sikkert regnestykket hadde kommet like godt ut bestandig.
Men etter at koronaen festet grepet, har pilene bare pekt oppover. Per ser da også at mange nå er inne i andre generasjon elsykler.
Doblet rekkevidde
– De som kjøpte seg elsykkel for fem år siden, bytter nå i en bedre variant. På samme måte som med elbiler, har det skjedd mye når det gjelder utvikling av elsykler også de siste årene.
Blant annet har rekkevidden doblet seg. Før gikk elsyklene opptil 10 mil, mens du nå har en rekkevidde på opptil 20 mil, sier han.
Det plinger i døra inn til de nye lokalene på Oppsal, og Petra går for å ta imot en ny kunde. Hun har allerede solgt to sykler hun også, og er godt inne i familiebedriften.
Petra og pappa tilbringer også mye tid sammen etter jobb, og da er det aktiviteter som sykling og alpint som står øverst på lista. Noe som er like gøy for dem begge.
Fortsatt i startfasen
Det å være aktiv utendørs er da også noe stadig flere familier kjenner til, etter at koronaen kom.
– Hvordan ser du nå på framtida?
– Jeg tror at vi fremdeles er helt i startfasen med tanke på hva elsykler kan prestere. De vil bli stadig lettere, mer komfortable og få lenger rekkevidde. Vår aller nyeste modell har plass til to barn i tillegg til en voksen på sykkelen. Da åpner det seg nye muligheter. Og slik vil teknologien bare utvikle seg videre, spår Per.
– Det at vi alle ble tvunget til å ta ferien i Norge i fjor, gjorde også at mange oppdaget elsykkelen. Det strømmet på med folk som skulle på bobiltur, men som ville ha med seg to elsykler for å oppleve nærområdene der de stoppet. Responsen har vært veldig god. Så jeg ser bare positivt på framtida, sier han.
Bør markedsføre Østerdalen bedre
– Etterspørselen er tydeligvis stor i Oslo. Men hva med distriktene?
– Elsykkelen kan brukes overalt. Men for eksempel i Østerdalen må man bli flinkere til å markedsføre hva man har å by på. Du vet, folk går i kø opp Besseggen. Mens man i store deler av Østerdalen kan gå eller sykle i nydelige omgivelser uten å møte noen!
– Den verdien må man bygge videre på, gjerne gjennom en felles turistdestinasjon som tar imot bestillinger om folk skal til Koppang, Tylldalen eller Tolga, foreslår Per.
Han tar gjerne en sykkeltur der sjøl også.
Artikkel i ostlendingen.no, Brynhild Marit Berger Møllersen – Les artikkelen her